Sony har kunngjort at lojalitetsprogrammet PlayStation Stars gradvis vil avvikles, med en fullstendig nedleggelse planlagt til 2. november 2026. Fra og med nå vil ikke nye brukere kunne registrere seg i programmet, og eksisterende medlemmer kan kun løse inn poeng frem til den endelige sluttdatoen. Muligheten til å tjene digitale samleobjekter, poeng og oppnå høyere medlemsstatus avsluttes allerede 23. juli 2025.
PlayStations Grace Chen uttalte i en pressemelding at selskapet har lært mye av å analysere hvilke typer aktiviteter spillerne engasjerer seg mest i. «Siden lanseringen har vi evaluert hvordan spillerne våre responderer på ulike initiativ, og vi fortsetter å utvikle oss i takt med spillerpreferanser og bransjetrender,» sa Chen. «Basert på disse vurderingene har vi besluttet å omprioritere våre ressurser og avslutte den nåværende versjonen av PlayStation Stars. Vi vil likevel fortsette å analysere innsikten vi har fått og vurdere hvordan vi kan bygge videre på denne kunnskapen i fremtiden.»
Da PlayStation Stars ble lansert sent i 2022 gjennom PlayStation-appen, var målet å gi spillerne mulighet til å tjene belønninger gjennom fullføring av kampanjer og spillaktiviteter. Medlemmene kunne samle poeng, oppnå digitale troféer og vise frem samleobjektene sine i en virtuell utstillingshylle i appen. Sony beskrev tjenesten som en måte å feire spillerens ferdigheter og PlayStation-opplevelser på.
Til tross for intensjonene ble programmet møtt med lunken mottakelse. Mange brukere opplevde at belønningene i hovedsak bestod av kosmetiske samleobjekter og digitale merker. Selv om det var mulig å stige i nivå, var de faktiske fordelene begrensede. For eksempel måtte man bruke over 10 000 kroner for å oppnå nok poeng til å få et gratisspill – en sum som mange mente var urealistisk.
Sony hadde opprinnelig planer om å utvide PlayStation Stars til konsollene, men denne utvidelsen ble aldri realisert. Nå blir det klart at hele programmet gradvis fases ut. Avslutningen av PlayStation Stars markerer et skifte i Sonys strategi for brukerengasjement, og det gjenstår å se hvilke nye initiativer som vil erstatte det i fremtiden.